پیزو الکتریک چیست؟

پیزو الکتریک چیست؟

اثر فشاربرقی یا پیزوالکتریسیته (Piezoelectricity) در سال ۱۸۸۰ توسط دو برادر و دانشمند فرانسوی، ژاک کوری (Jacques Curie)  و پیر کوری (Pierre Curie)کشف شد. آن‌ها برای نخستین بار دریافتند که فشار وارد شده به کوارتز یا حتی برخی از بلورهای خاص باعث ایجاد بارالکتریکی  در آن ماده خاص می‌‌شود. این پدیده عجیب و علمی بعدها به عنوان اثر پیزوالکتریک (Piezoelectric Effect) شناخته شد.

برادران کوری بلافاصله اثر پیزوالکتریک معکوس را نیز کشف کردند. آن‌ها پی بردند که اِعمال میدان الکتریکی به سطوح بلور منجر به تغییر شکل و بی‌‌نظمی سطح آن می‌‌شود. این پدیده که برعکس اثر پیزوالکتریک مستقیم است، اثر پیزوالکتریک معکوس نامیده می‌‌شود.

پیزوالکتریک از واژه‌‌های یونانیِ پیزو (Piezo) به معنای فشردن و الکتریک (Electric) به معنی کهربا یا برق (منبعی از بار الکتریکی) گرفته شده است.

امروزه، پیزوالکتریسیته در بسیاری از وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. به عنوان مثال، هنگامی که از چند نوع نرم‌‌افزار تشخیص صدا یا حتی سیری (Siri) روی گوشی هوشمند خود استفاده می‌‌کنید یا زمانی که با استفاده از یک میکروفون صحبت می‌‌کنید، احتمالاً از پیزوالکتریسیته استفاده می‌‌شود. در حقیقت، بلور پیزو، انرژی صوتی صدای شما را تغییر می‌‌دهد و آن را به سیگنال‌‌های الکتریکی تبدیل می‌‌کند تا برای کامپیوتر یا تلفن همراه قابل فهم باشد. تمام این کارها با پیزوالکتریسیته ممکن خواهد بود.

با استفاده از پدیده پیزوالکتریسیته می‌توان فناوری‌های پیشرفته‌‌تر و گوناگون را ایجاد کرد. برای مثال، ساخت میکروفون‌‌های قوی حساس و کوچک سونار (بویه صوتی) و مبدل صوتی سرامیکی به وسیله پیزوالکتریسیته امکان‌ پذیر است.

اثر پیزو الکتریک مستقیم:

همانطور که گفته شد، بر اثر فشرده کردن مواد پیزوالکتریک، الکتریسیته تولید می شود.

مواد پیزوسرامیک – بلور یا سرامیک پیزوالکتریک نارسانا – بین دو صفحه فلزی قرار داده می‌‌شوند. برای اینکه پیزوالکتریسیته ایجاد گردد، لازم است ماده فشرده شود. فشار مکانیکی وارد شده به مواد سرامیکی پیزوالکتریک باعث تولید الکتریسیته می‌‌شود.

همان‌گونه که در شکل فوق نشان داده شده است، یک اختلاف پتانسیل الکتریکی در سراسر این ماده وجود دارد. بلور پیزو بین دو صفحه فلزی قرار دارد. صفحات فلزی با جمع کردن بار الکتریکی، اختلاف پتانسیل الکتریکی ایجاد می‌‌کنند (پدیده پیزوالکتریسیته). به این ترتیب، اثر پیزوالکتریک به دلیل تولید الکتریسیته، همانند یک باتری کوچک عمل می‌‌کند (اثر پیزوالکتریک مستقیم). در میکروفون‌‌ها، سنسورهای فشار، هیدروفون‌‌ها و بسیاری از دیگر انواع وسایل حسگر، از اثر پیزوالکتریک مستقیم استفاده می‌‌شود.

اثر پیزوالکتریک معکوس:

اثر پیزوالکتریک می‌‌تواند به صورت وارونه نیز اتفاق بیفتد. در واقع، می‌‌توان با اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی به بلور پیزوالکتریک، آن را منقبض یا منبسط کرد که در این صورت، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌‌شود. این پدیده اثر پیزوالکتریک معکوس (Inverse Piezoelectric Effect) نامیده می‌‌شود.

استفاده از اثر پیزوالکتریک معکوس می‌‌تواند به توسعه ابزاری کمک کند که امواج صوتی تولید می‌‌کنند. بلندگوها (که عموماً در وسایل دستی یافت می‌‌شوند) یا زنگ اخبارها، نمونه‌‌هایی از ابزار صوتی پیزوالکتریک هستند. مزیت چنین بلندگوهایی این است که بسیار نازک هستند و باعث می‌‌شوند در گستره‌‌ تلفن‌‌ها مفید واقع شوند. در مبدل‌‌های فراصوت پزشکی و سونار (ردیاب صوتی) نیز از اثر پیزوالکتریک معکوس استفاده می‌‌شود. موتورها و محرک‌‌ها نیز از جمله ابزارهای غیرصوتی هستند که در آن‌ها اثر پیزوالکتریک معکوس حائز اهمیت است.

مواد پیزوالکتریک:

مواد پیزوالکتریک موادی هستند که به واسطه فشار مکانیکی، می‌‌توانند الکتریسیته تولید کنند. همچنین، هنگامی که اختلاف پتانسیل الکتریکی (الکتریسیته) به آن‌ها اعمال می‌‌شود، این مواد تغییر شکل می‌دهند. تمام مواد پیزوالکتریک نارسانا هستند و می‌‌توان آن‌ها را به دو گروه بلورها و سرامیک‌‌ها تفکیک کرد.

تیتانات زیرکونات سرب (PZT)، تیتانات باریم و نیوبات لیتیم نمونه‌‌هایی از مواد پیزوالکتریک هستند. این مواد مصنوعی، اثر چشمگیرتری نسبت به کوارتز و سایر مواد پیزوالکتریک طبیعی دارند.

تیتانات زیرکونات سرب در مقایسه با کوارتز (نخستین ماده پیزوالکتریک شناخته شده) اختلاف پتانسیل بیشتری را به ازای همان مقدار فشار مکانیکی اعمال شده، تولید می‌‌کند. همچنین، اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی به PZT تحرک بیشتری را فراهم می‌‌سازد.

تیتانات زیرکونات سرب در سال ۱۹۵۲ توسط مؤسسه فناوری توکیو (Tokyo Institute of Technology) تولید شد. این ماده از دو عنصر شیمیایی سرب و زیرکونیوم و یک ترکیب شیمیایی به نام تیتانات در دماهای بالا ساخته و تولید می‌‌شود. معمولاً برای ساخت مبدل‌‌های فراصوت، خازن های سرامیکی و سایر سنسورها و محرک‌‌ها از PZT استفاده می‌‌شود.

تیتانات باریم یک ماده سرامیکی فروالکتریک (Ferroelectric) است که ویژگی‌‌های یک ماده پیزوالکتریک را دارد. به همین دلیل، نسبت به اکثر مواد پیزوالکتریک، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

نیوبات لیتیم نیزهمانند تیتانات باریم یک ماده سرامیکی فروالکتریک است که خواص مواد پیزوالکتریک را دارد. این ماده ترکیبی از اکسیژن، لیتیم و نیوبیوم است.